UITGEEST - Met de auto van Amsterdam naar Griekenland en terug op één kilogram waterstof? Uitgeestenaar Thomas Bredewoud laat samen met zijn team zien dat het mogelijk is. Met een efficiëntie van 486 kilometer op 1m3 waterstof, wat neer komt op 5407 kilometer op één kilogram waterstof, heeft Eco-Runner Team Delft vorige week vrijdag de Eco-marathon gewonnen en wisten ze de concurrentie ver achter zich te laten.

Na twee overgeslagen edities wegens COVID vond de Eco-marathon, een internationale competitie waarbij het allemaal draait om zo ver mogelijk te rijden met zo min mogelijk brandstof, dit jaar plaats in Nederland. Op het TT Circuit Assen hadden de teams 4 pogingen om een zo goed mogelijk resultaat te neer te zetten. Thomas Bredewoud: "Het was nog even spannend of de auto tijdens de technische inspectie zou voldoen aan alle reglementen die de competitie oplegt. Het was een opluchting toen wij hier doorheen waren gekomen." Donderdag wist het team al een goede eerste poging neer te zetten op het circuit. Op de slotdag kwam de leidende positie van het Eco-Runner team niet meer in gevaar en wist het team hun efficiëntie zelfs nog verder te verbeteren.

Eco-Runner Team Delft

Eco-Runner Team Delft is een zelfsturend team bestaande uit 23 studenten van de TU Delft. De studenten, allen van verschillende studieachtergronden, ontwerpen en bouwen al sinds 2005 elk jaar zelfstandig een nieuwe auto die op waterstof rijdt. Thomas, Fuel Cell Engineer, is binnen het team dit jaar verantwoordelijk de brandstofcel en het gebruik van de waterstof.

Sinds september is het huidige team bezig geweest met de Eco-Runner XII, de nieuwste waterstof aangedreven stadsauto. "Het hele jaar heeft het team hard gewerkt om dit neer te zetten. Om dan met dit resultaat de Eco-marathon te winnen is de kers op de taart." aldus Thomas Bredewoud.

Enorme verbetering

Met de behaalde efficiëntie, 5407 kilometer op één kilogram waterstof, hebben de Delftse studenten hun vorige record van 3369 km/kg verpletterd. Door te blijven innoveren en de grenzen af te tasten op technisch vlak willen ze het belang van efficiëntie en de potentie van waterstof voor de mobiliteitssector laten zien. Het team geeft aan verbijsterd te zijn: "We hebben zo hard gewerkt en droomden van een efficiëntie zo hoog, maar om het echt waar te maken is een geweldig gevoel!"

Wereldrecordpoging

Het jaar zit er voor de Delftse studenten nog niet op. Over een maand hebben de studenten nog een wereldrecordpoging op de planning staan. Bij het RDW testcentrum, naast Lelystad Airport, willen ze kijken hoeveel kilometers ze kunnen rijden op één tank waterstof. Vorig jaar wist het team met een beperkte hoeveelheid waterstof van 350 gram bijna 1200 kilometer af te leggen. Het huidige team heeft het doel om dit te overtreffen.